NL

24u/24u Bereikbaarvoor spoedgevallen

De dierenarts voor jouw konijn

Konijnen kan je als huisdier binnen en buiten houden. Denk er wel aan dat het groepsdieren zijn en dat ze graag gezelschap hebben, van jou of van een ander konijn. Ze hebben redelijk wat ruimte nodig en vragen veel verzorging. Van knuffelen houden ze niet echt, maar aaitjes krijgen ze wel heel graag.

Een konijn als huisdier nemen

Ben je op zoek naar een konijn als huisdier? Dan kan je terecht bij een fokker, een dierenwinkel of een asiel. Je konijn moet minstens 6 weken oud zijn, actief en goed verzorgd. Let vooral goed op de ogen, de neus en de tanden. Zorg er ook voor dat het hok of de ren voor je konijn thuis al helemaal klaar staan. Konijnen zijn stressgevoelig en hoe sneller ze rust kunnen vinden, hoe beter.

Sterilisatie en castratie van jouw konijn

Buiten de snelle voortplanting, zijn er veel goede redenen om je konijn te laten steriliseren of castreren. Het kan agressie en sproeien verminderen bij de mannetjes en de kans op baarmoedertumoren, -ontstekingen en -cystes verkleinen bij vrouwtjes. Een ram (mannelijk konijn) kan je laten castreren vanaf 4-5 maanden, een voedster (vrouwelijk konijn) na 6 maanden. Let er wel op dat de mannetjes tot 3 weken na castratie nog vruchtbaar kunnen zijn.

Vaccinatie en inenting van jouw konijn

Konijnen vanaf 5 weken oud kan je best laten vaccineren tegen myxomatose en VHS (Viraal Hemorragisch Syndroom). Deze vaccinatie moet jaarlijks worden herhaald.

Een konijn is normaal een erg actief dier. Als je merkt dat het zich anders begint te gedragen controleer je best meteen de ogen, de vacht en de tanden. Ook als je konijn langer dan een dag niet eet, kan het ziek zijn. Kom dan dus zo snel mogelijk met je konijn langs bij de dierenarts.

Voeding van jouw konijn

Voor je konijn zorg je altijd voor vezelrijke voeding. Hooi, grassen, kruiden en groenten maken het grootste deel uit van een gezond dieet voor jouw konijn. Om te vermijden dat de snijtanden te lang worden, voorzie je voor je konijn ook best wat knaagmateriaal. Takken van fruitbomen of wilgen zijn hiervoor ideaal.

Openingsuren

Op afspraak