NL

Konijn

VOEDING

De voeding is heel erg belangrijk voor het gezond houden van je diertje! Zo hebben konijnen nood aan veel vezels, dit om een tweetal redenen:

1. Tandgezondheid:

Omdat de tanden van konijnen hun leven lang blijven doorgroeien, is het heel erg belangrijk dat deze voldoende kunnen slijten. Daarom is enkel een vezelrijk dieet geschikt voor deze knaagdieren. Zonder slijtage krijg je vaak pijnlijke afwijkingen aan zowel de grote snijtanden als aan de kiezen.

2. Maagdarmgezondheid:

De darmen van konijnen zijn uiterst gevoelig. Door een teveel aan suikers en een tekort aan vezels kan de darmbeweging snel stoppen met gasvorming in de maag en de darm tot gevolg. Deze gasvorming is erg pijnlijk voor het konijn, daarom is het van belang de darmmotiliteit te stimuleren en een vezelrijk en suikerarme voeding aan te bieden.

Welke vezels geven we het best aan ons konijn?

1. Hooi, hooi en nog eens hooi!

Dit is de basisvoeding en zou nooit mogen ontbreken in de voeding.

2. Groenten! Allerlei groene groenten zijn geschikt:

Broccoli, savooikool, spruitjes, boerenkool, andijvie,  paksoi, selderieblad, witloof, wortelloof, rode bietenloof, sla, waterkers, komkommer maar ook kruiden zoals basilicum, munt, peterselie, koriander, citroenmelisse, tijm, wilde marjolein zijn een lekkere afwisseling voor het konijn.

Al deze groenten introduceer je best in kleine hoeveelheden.

Ook vers gras kan worden gegeven.

3. Commerciële voeding:

Gebruik geen mengeling! Het konijn is een dier dat selectief eet, wat wil zeggen dat het enkel de lekkere (en suikerrijke) brokjes uit het eten zal halen. Hierdoor kunnen ze soms voedings- en vezeltekorten krijgen.

Gebruik pellets! Dit zijn langwerpige “brokken” van dezelfde vorm en dezelfde samenstelling, die voorkomt dat het konijn selectief eet. Goede commerciële pellets bevatten gemiddeld 20% aan vezels.

Beperk de aanbieding aan pellets! 20gram/kilogram konijn is voldoende! Een teveel aan eten kan overgewicht van je konijn veroorzaken.

4. Snoepjes:

Geef zo min mogelijk commerciële snoepjes aan je konijn, ze bevatten veel suikers!

Gezonde snoepjes zijn:

1. Kleine stukjes wortel.
2. Kleine stukjes fruit (appel, aardbeien, frambozen, ananas, mango, peer, perzik, meloen...).

5. Geef nooit:

1. Een liksteen aan je konijn, hiervan kunnen ze blaasproblemen krijgen.
2.
Brood, bonen, erwten, mais, noten, chocolade, rozijnen, zaden, haver, aardappelen, bieslook, prei, knoflook, ajuin.

HUISVESTING

Een konijntje houd je liefst samen met een soortgenoot. Ze zijn namelijk erg sociaal en kunnen alleen eenzaam worden. Een konijn ga je best huisvesten per koppel (een moertje met een rammelaar). Maar om te voorkomen dat je ongewenst nestjes krijgt, laat je de rammelaar best castreren vanaf 4 maand leeftijd.

Een konijn kan heel goed tegen de koude, daarom mag je ze best in een buitenhok met vrije uitloop houden. Zorg hierbij wel dat hun hok wind- en waterdicht is en dat ze warmte kunnen opzoeken door zich in een dikke laag stro te verschuilen. Een konijn dat gewend is om binnen te zitten, zet je pas buiten in de zomer zodat ze geleidelijk aan gewend kunnen worden aan een koudere temperatuur.

Een konijn dat je binnen houdt, laat je best enkele uren per dag onder toezicht vrijlopen.

Een konijn kan niet goed tegen warmte, dus je houdt dit dier best niet in een zonnige veranda.

HANTEREN

De meeste konijnen vinden het fijn om gestreeld te worden. Ze houden er meestal niet van om opgetild te worden. Als je ze optilt, ondersteun je hun achterhand. Dit om wervelbreuken, door te schoppen met hun achterpoten, te voorkomen.

VACCINEREN

Je laat je konijn best vaccineren tegen:

1. RHD-1.
2.
RHD-2 (Rabbit Hemorrhagic disease).
3.
Myxomatose.

RHD is eigenlijk een verbloedingsziekte die kan opgedaan worden als je konijn graast op een plaats waar ook wilde konijnen grazen. RHD loopt vaak en snel fataal af.

Myxomatose wordt overgebracht door muggen en veroorzaakt zwelling van de neus, rondom de ogen en rondom de geslachtsdelen. Ook Myxomatose is meestal fataal.

Deze vaccinatie moet jaarlijks herhaald worden om je konijn de nodige bescherming te bieden.

CASTREREN/STERILISEREN

Er wordt aangeraden rammelaars en moeren te laten castreren/steriliseren voor de volgende redenen:

1. Voorkomen van ongewenste nestjes.
  2. Voorkomen van hormonale agressie (dit zowel bij de moertjes als bij de rammetjes).
  3. Voorkomen van baarmoederproblemen (baarmoederontsteking & -tumoren) bij moertjes.

OPGELET

Een konijn is een prooidier, waardoor ze niet snel tonen dat ze ziek zijn. Als je konijn plots niet meer eet en niet meer keutelt, wil dit zeggen dat de ziekte al langer bezig is.

Je dient dan best zo spoedig mogelijk naar de dierenarts te gaan. Een konijn dat niet eet kan namelijk binnen de 24 uur sterven.

Controleer bij een konijn dat in de zomer buiten loopt tweemaal per dag de anus. Dit omdat vliegenmaden veel schade kunnen aanrichten.

Openingsuren

Op afspraak